Datum: 20 december 2024
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har presenterat en ny ”frivillig nationell ram för utvärdering och övervakning” av självkörande bilar, ett första steg som kan öppna dörrarna för helt självkörande bilar. Men det finns en krok: myndigheterna vill att företagen som utvecklar självkörande bilar delar med sig av mer data.
De föreslagna reglerna presenterades först förra året som ADS-Equipped Vehicle Safety, Transparency and Evaluation Program, även känt som AV STEP. Denna program skulle tillåta myndigheten att godkänna försäljning och kommersialisering av fler fordon utan traditionella kontroller, som pedaler och rattar, utan att nå den årliga takten på antalet undantag från säkerhetskraven. NHTSA lovar en ”undantagspassage som är anpassad för ADS-utrustade fordon”, vilket tyder på en mindre krävande och tidskrävande process för lanseringen av helt självkörande bilar.
I utbyte mot detta kräver myndigheten mer data från företagen som driver självkörande bilar, med argumentet att större transparens är nödvändig för att skapa allmänhetens förtroende för tekniken.
”AV STEP skulle ge en värdefull nationell ram vid en avgörande tidpunkt i utvecklingen av [automatiserade körsystem]-teknik. Säker, transparent och ansvarsfull utveckling är avgörande för att denna teknik ska accepteras av allmänheten och nå sin fulla potential. Detta förslag lägger grunden för dessa mål och stöder NHTSA:s säkerhetsuppdrag,” sa NHTSA:s chefsjurist Adam Raviv i ett pressmeddelande. ”Vi uppmanar alla att kommentera vårt föreslagna program.”
Genom att starta regleringsprocessen ger Biden-administrationen ett stort slut-på-året-present till de företag som har arbetat i decennier med självkörande bilteknik utan någon nationell regleringsram att följa.
Den federala regeringen har i stort sett lämnat regleringen av självkörande bilar till delstaterna att utveckla sina egna regelverk för säker användning. Lagstiftning som skulle dramatiskt öka antalet självkörande bilar på vägarna har legat nere i kongressen i över sju år, med lagstiftare oeniga om en rad frågor, inklusive säkerhet, ansvar och rätt antal undantag från federala fordonssäkerhetsstandarder.
Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) är regeringens officiella checklista för allt ett fordon behöver innan det kan säljas till kunder, inklusive rattar, pedaler och backspeglar. Självkörande bilar behöver vanligtvis inte dessa kontroller, vilket tvingar företagen att ansöka om undantag från säkerhetsregler från den federala regeringen innan de kan sätta sina fordon på vägarna.
Säkerhetsmyndigheterna Håller Hårt i Undantagen
Men säkerhetsmyndigheterna håller hårt i dessa undantag. Det finns en tak på 2 500 undantag som varje företag får ansöka om. Och hittills har endast ett företag, Nuro, fått ett FMVSS-undantag för sina låghastighetsleveransrobotar som inte är stora nog för mänskliga passagerare. General Motors försökte i två år att få ett undantag för sina självkörande Cruise-fordon innan de till slut gav upp. (I början av månaden sa GM att de skulle sluta finansiera Cruise.)
Om AV STEP överlever in i nästa Trump-administration är dock en öppen fråga. Den nya presidenten planerar att avskaffa en Biden-era transparensregel som kräver att företag som driver fordon med körassistans, samt självkörande bilar, rapporterar olyckor och skador till den federala regeringen. Att skrota olycksrapporteringsregeln skulle starkt gynna Tesla, som hittills har rapporterat det högsta antalet olyckor. Och Tesla-VD Elon Musk är en nära rådgivare och donator till Trump.
Det faktum att NHTSA valde att lyfta fram ”förbättrad transparens” under AV STEP kan få vissa att dra slutsatsen att denna regel är död vid ankomsten. Efter allt är Trump nu försöker att avskaffa den enda transparensregeln som finns för självkörande bilar. Ändå lobbyar Musk också för att Trump ska lätta på restriktionerna för helt självkörande bilar inför Teslas planer att producera sin egen robotaxi år 2026. Så allt är möjligt.
Säkerhetsförespråkare kallar meddelandet om föreslagna regler ”för tidigt” och onödigt. I ett uttalande säger Cathy Chase, ordförande för Advocates for Highway and Auto Safety, att förslaget är oväntat, särskilt efter att bilindustrin sagt att de lobbyar NHTSA för att avskaffa en ny regel som kräver automatisk nödbromsning i nya fordon fram till 2029.
”Med bilindustrin högljutt sagt att det inte är möjligt att uppfylla delar av AEB-regeln med allmänt använda bromstekniker inom fem år, att tillåta mycket mer komplex teknik att kontrollera fler körfunktioner utan att uppfylla minimikrav på säkerhet är inkongruent i bästa fall och potentiellt dödligt i värsta fall,” sa Chase.
Källa: The Verge
Taggar: NHTSA, Självkörande bilar, Reglering, Trafiksäkerhet, AV STEP, Elon Musk, Tesla, Automatisering, Tekniknyheter, Trump-administrationen.