Plats: Washington D.C., USA
Tid och datum: 20 december 2024
Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) har nyligen slutfört ett framgångsrikt första test av automatiserad bränslepåfyllning till havs, designat för användning med deras No Manning Required Ship (NOMARS) program. Detta test är en viktig milstolpe för deras obemannade ytfartygsprogram (USV) och visar framstegen inom autonoma marina operationer.
NOMARS USV Defiant kommer att implementera denna teknologi på det färdiga fartyget i våren 2025.
NOMARS USV Defiant
USV Defiant är designad för att operera autonomt under långa perioder till havs och är utformad från grunden utan några förutsättningar eller förväntningar på människor ombord. USA:s flotta PMS-406 (Unmanned Maritime Systems Program Office) och USV Squadron 1 (USVRON-1) genomförde testet i samarbete, med hjälp av två av PMS-406:s experimentella USV:er: Ranger och Mariner.
Utmaningar med bränslepåfyllning till havs
Bränslepåfyllning till havs (FAS) för USV:er innebär en utmaning som behöver lösas, eftersom nuvarande FAS-lösningar kräver personal för att hantera linor och slangar på den plattform som påfylls. Att kräva personal på USV:en för operationen lägger betydande begränsningar på design och drift av USV:en, eftersom fartyget då måste utformas med hänsyn till säkerheten för människor ombord, även om det bara är under en kort period. Det kan också vara riskabelt och ibland farligt att transportera personal till en USV i rå sjö eller starka vindar.
NOMARS FAS-lösning
NOMARS FAS-lösning är designad för drift utan någon människa på USV:en, men med människor på tankningsfartyget. Lösningen speglar en standardiserad koncept för bränslepåfyllningsoperationer (CONOPs) så nära som möjligt för att vara bekant för besättningen på Military Sealift Command (MSC) oljetanker och minska deras inlärningskurva. DARPA har arbetat tätt med MSC:s Taluga Group under hela NOMARS-programmet för att rådgiva om utvecklingen av FAS-systemet och CONOPs.
Testresultat
Under det nyliga testet bar USV Ranger en mottagningsstation representativ för det system som kommer att finnas på NOMARS USV Defiant, medan USV Mariner bar en ”mini-station” för bränslepåfyllning, speciellt utformad av NOMARS huvudentreprenör Serco Inc. Även om det fanns personal ombord på båda fartygen under evenemanget, var ingen människa inblandad i operationerna på mottagningssidan.
Laget demonstrerade alla delar av systemets CONOPs under färd, inklusive att föra över ledslinan till tankningssidan, föra över och ansluta bränslepåfyllningssonden till USV-sidan och pumpa vatten. Detta var det första vattenbaserade testet av systemet, och alla delar av operationen demonstrerades framgångsrikt. DARPA kunde inte ha genomfört detta test utan stödet och samarbetet från Navy PMS-406 och USVRON-1, båda bidrog med personal och resurser.
Nästa FAS-test
Nästa FAS-test kommer att genomföras med NOMARS USV Defiant under dess sjöprovsperiod. Defiant är ett 180-fots, 240-metriskt ton lätt fartyg som närmar sig slutförande av konstruktionen och är schemalagd att avgå för sin flera månader långa sjödemonstration i våren 2025.
Källa: Naval News
Taggar: DARPA, NOMARS, USV, Automatiserad bränslepåfyllning, Marin teknologi, Autonoma fartyg, Försvar, USA:s flotta, Marina operationer, Teknologiutveckling, Framtida krigföring