USA
Datum: 20 december 2024
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har denna fredag presenterat ett nytt nationellt ramverk som kan göra det enklare för företag att i stor skala lansera självkörande bilar utan traditionella manuella körkontroller, såsom rattar, pedaler och backspeglar.
Riktlinjerna kräver också att företag som utvecklar självkörande bilar delar med sig av betydligt mer säkerhetsdata till myndigheten.
Branschen för självkörande bilar har väntat på NHTSA:s förslag sedan förra året, då myndigheten först presenterade ADS-Equipped Vehicle Safety, Transparency and Evaluation Program, även känt som AV STEP. Programmets mål, bland annat, var att tillåta NHTSA att godkänna försäljning och kommersialisering av självkörande bilar som inte uppfyller federala säkerhetsstandarder på grund av brist på manuella kontroller.
Idag tillåts självkörande bilar med alla sina manuella delar att operera på allmänna vägar utan övervakning från NHTSA. Men alla självkörande bilar som inte kan tas över av en mänsklig förare måste få ett undantag från myndigheten.
Det finns dock ett undantag – Zoox. Det Amazon-ägda företaget har hävdat att de inte behöver ett undantag från NHTSA eftersom de har ”självcertifierat” säkerheten hos sina fordon – ett påstående som myndigheten aktivt undersöker.
Zoox, som nyligen började släppa sina toasterliknande fordon i San Francisco, är inte det enda AV-företaget som vill förlora ratten och pedalerna. Cruise, innan det gick under, planerade att lansera sin Origin, en särskilt byggd robotaxi, i stor skala. El- och självkörande lastbilsföretaget Einride planerar att kommersialisera en självkörande fraktpod som inte ens har en hytt för föraren, än mindre pedaler. Och Tesla presenterade sin tvådörriga robotaxiprototyp i oktober, som de planerar att börja producera 2025 eller 2026, enligt VD Elon Musk.
NHTSA:s föreslagna program är ett frivilligt program som skulle ge deltagarna ”en möjlighet att visa sitt engagemang för transparens för sina fordon och operationer” genom att tillhandahålla regelbunden rapportering om säkerhet.
AV STEP-programmet har två nivåer – en för fordon byggda med mänskliga kontroller, med fallback-designer som kan hanteras av människor; och en annan för fordon byggda utan sådana kontroller. När fler av de senare börjar flöda ut på allmänna gator, hoppas NHTSA att programmet och datarapporteringen skulle göra myndigheten bättre rustad för att ”hantera nya risker som är kopplade till deras drift”.
För att kvalificera sig för programmet måste företag lämna in data relaterade till säkerheten hos ”designen, utvecklingen och driften” av sina självkörande bilar. En gång antagna, kommer deltagarna att vara tvungna att lämna in både periodiska och händelseutlösta rapporter, som olycksrapporter, till NHTSA – alla som myndigheten är fri att publicera i transparensens namn.
NHTSA:s krav på mer data kommer samtidigt som President-elect Donald Trumps övergångsteam har signalerat en önskan att krossa ett krav från Biden-eran för bilolycksrapportering som Musk och Tesla motsätter sig. Tesla har den största marknadsandelen av fordon med automatiserade körfunktioner i USA, och därmed kommer majoriteten av de totala rapporterade olyckorna från Teslas. Tesla har varit måltavla i flera NHTSA-utredningar, några av vilka beror på de cirka 1 500 olyckor som biltillverkaren rapporterade till federala säkerhetsmyndigheter.
Det är för tidigt att säga om olycksrapportering för självkörande bilar kommer att elimineras under Trumps regim, men NHTSA säger att de vill samla in sådan data så att de kan hålla jämna steg med den snabbt föränderliga branschen i förväntan på att en dag etablera minimikrav för prestanda för självkörande bilar.
Vissa branschadvokater säger att det föreslagna ramverket är för tidigt. Cathy Chase, president för Advocates for Highway and Auto Safety, pekade på att förslaget släpptes strax efter att NHTSA publicerat en uppsättning studier som hyllade effekten av federala säkerhetsstandarder i att rädda över 860 000 liv mellan 1968 och 2019.
”Att utöka distributionen av ADS – och utan de säkerhetsskydd som erbjuds av FMVSSs – vid den här tidpunkten verkar för tidigt och saknar oberoende forskning och data för att stödja åtgärden,” sa Chase i ett uttalande.
Källa: The Verge
Taggar: NHTSA, Självkörande bilar, Reglering, Trafiksäkerhet, AV STEP, Elon Musk, Tesla, Automatisering, Tekniknyheter, Trump-administrationen.